Det startet på bygda.– i Kåfjord lærte man ikke samisk, så enkelt var det, sier Pedersen, og legger armene i kors. - Da vi startet Samisk Ungdomsforening, på slutten av åttitallet, var det med fare for eget liv og helse. Så sterk var skammen. I tenårene ble Pedersen engasjert i samepolitikk, og var en av de første i bygda som rekonstruerte, og bar sjøsamisk kofte. Han ble et synlig samisk ansikt i Nord-Troms og møtte på alt fra drapstrusler til fysiske angrep.
- Å gå på puben ble helt umulig, sier han. Men ting endret seg. Eller rettere sagt; folk. – I et samemøte i foreningen var det først 20 personer som bar kofte, så 100. Etter hvert sluttet vi å telle. Mye skjedde veldig fort, sier han. Det var dette med endring.
Bygda, verden, og byen
Pedersen forlot bygda, for lenge siden, og har sett verden endre seg fra orkesterplass. Til stede i Berlin den magiske natten mellom niende og tiende november for tjue år siden da muren falt. – Jeg har en bit av muren hjemme, sier han. – Jeg vet at den er ekte. Jeg hakket den av selv. Og nå befinner han seg i Tromsø. Bosatt med kone og to barn. Den store samiske møteplassen i nord, som toppkandidat i Gáisi valgkrets. – Omtrent halve manntallet i valgkretsen bor her. – Det å være bysame er noe vi må profilere, og Tromsø er en urfolksby. Dermed må vi skape en samisk møteplass. Et samisk senter, hvor vi kan møtes og prioritere egne saker. Dernest handler det om oppvekst, og utdanning.
Endringsvillig
Samiske skolebarn får ikke like mange læringstimer fordi de får samisk undervisning i engelsktimene. – Det er klart at det svekker deres muligheter i livet når de ikke får god nok opplæring innen grunnleggende fag. Samiskundervisningen må ikke gå utover resten, sier den endringsvillige politikeren, som også er stolt av det NSR har fått til – så langt. – Mye har skjedd gjennom Riddu Riđđu, og den offentlige debatten.
I dag drar folk fra byen til Kåfjord på urfolksfestival for å lære mer, og mine barn vokser opp med stolthet i forhold til egen kultur. Sønnen min drar i alpinbakken med samelue på hodet. Å være same har aldri vært så populært. Også i Tromsø. Men det er i overmåte viktig å sikre kvalitet og trygghet for samiske barn i skoler og barnehager. Det får de ikke i dag.
Hvem er Geir Tommy Pedersen?
Født: 03.10.1964 i Nordreisa.
Oppvokst: Kåfjord i Nord-Troms. Er nå bosatt i Tromsø.
Sivilstand: Gift, 2 barn.
Sameforening: Medlem i Tromsø sameforening.
Innvalgt på Sametinget: Sametingsrepresentant fra 1993 til 2005. Har hatt ”pause” i en periode.
Yrke: Selvstendig næringsdrivende.
Bakgrunn: Politisk rådgiver på Sametinget, leder av Samerådet, leder i NSR, leder i Gáivuotna – NSR, leder i Kåfjord Sameungdomsforening, styreleder og festivalleder i Riddu Riđđu, styreleder i Indigenous peoples secretariat og medlem av Forum for urfolksspørsmål i bistanden m. m. Fiskerikandidatstudiet ved Fiskerihøgskolen, Universitetet i Tromsø.
Andre interesser: Jakt og fiske, friluftsliv og toppturer. Reiser i både inn- og utland og paragliding. Styreleder i Riddu Riđđu searvi.
Les mer om NSRs politikk i vårt valgprogram
12 punkter for Gáisi valgkrets
Se Geir Tommy på YouTube
Flere bilder av Geir Tommy Pedersen
På samisk/sámegillii
Kommenter denne artikkelen