I NSRs merknad til opplæringsmeldingen har NSR hatt en grundig behandling av fjernundervisning til samiske elever. I den sammenheng satte vi fokus på mange utfordringer som omfatter organisering, gjennomføring og kvalitetsmessig fjernundervisning for samiske elever.
Fjernundervisning er en viktig del av den samiske skole, kanskje særlig i det sørsamiske området blant annet på grunn av utfordringer med mangel på lærere og at elevene er spredt over store avstander. I denne sammenhengen er det sentralt at Sametinget har overordnede målsetninger i forhold til hva etfjernundervisningstilbud til samiske elever forutsetter.
Nordlandsforskning har i en evalueringsrapport om samisk fjernundervisning funnet store ulikheter på organisering og tilrettelegging av samisk fjernundervisning til samiske elever. Det er forvirringer rundt tilbud i samiskopplæring, rettigheter til samiskopplæring og finansiering av samiskopplæring via fjernundervisning.
NSR sametingsgruppe ber sametingsrådet vurdere behovet for etablering av et nasjonalt kompetansesenter for samisk fjernundervisning slik Nordlandsforskning foreslår i evalueringsrapporten.
En eventuell oppretting av et nasjonalt kompetansesenter bør legges til en institusjon som allerede i dag har opparbeidet kompetanse på fjernundervisning. Eksempelvis har Nordreisa vgs , Røros vgs, sameskolen i Hattfjelldal og Árran lulesamisk senter god kompetanse på tilbud av fjernundervisning.
NSR sametingsgruppe ber sametingsrådet drøfte utfordringene vedrørende samisk fjernundervisning med Kunnskapsdepartementet og arbeide for statlig finansiering av en eventuell oppretting av et nasjonalt kompetansesenter for samisk fjernundervisning.
Kommenter denne artikkelen