- Det er totalt uakseptabelt om opprettelsen av ett nasjonalt fjernundervisningssenter betyr at de sørsamiske språkundervisningsmiljøene blir nedlagte. Dette er lite gjennomtenkt og det må finnes en annen løsning. Det sier Thomas Åhren som er NSRs 1. kandidat til Sametinget i den sørsamiske valgkretsen.
Utdanningsdirektoratet har ute til høring et utkast til overordnet strategisk plan for samisk fjernundervisning. Her foreslår de blant annet å samordne den samiske fjernundervisning til ett nasjonalt senter. NSR mener at en slik samordning er særdeles lite gjennomtenkt, og de er redd for at det vil ødelegge de sørsamiske språkundervisningsmiljøene.
NSR foreslår at en sørsamisk institusjon som har opparbeidet fjernundervisningskompetanse over tid får et regionalt overordnet ansvar for sørsamisk fjernundervisning, f.eks lagt til Hattfjelldal, Røros, Snåsa eller Grong. Da sikrer vi at kompetansen som er bygget opp består og fjernundervisningen beholder høy kvalitet, sier Thomas Åhren.
- Fjernundervisning er en viktig del av den samiske skole, kanskje særlig i det sørsamiske området blant annet på grunn av utfordringer med mangel på lærere og at elevene er spredt over store avstander. Det sier sametingsrepresentant Ann-Mari Thomassen. I 2012 løftet NSR sak om sørsamisk fjernundervisning på Sametinget.
Thomassen påpeker også at NSR for øvrig støtter intensjonene i høringsutkastet om samordning og koordinering av fjernundervisningen. – Det viktigste er at alle elevene som ønsker det får samiskundervisning av høy kvalitet. Alle har rett til undervisning, og dette må kommuniseres ut. Skoleeiere og skoleledere må også gjøres klare over sitt ansvar, og det trengs å koordineres et nasjonalt rammeverk også for for disse, avslutter Thomassen.
Kommenter denne artikkelen
Tips en venn Gå tilbake