Bakgrunnen for saken er at Finnmark fylke er delt i regioner når det gjelder inntak til videreutdanning. Dette innebærer at elever som søker seg inn på VG1, kun kommer inn på skoler som er i samme region hvor de selv bor, dersom tilbudet de har søkt på finnes i hjemmeregionen.
Må kunne bo i samisk miljø
En elev fra Karasjok som søker seg inn på for eksempel elektrofag i Alta får ikke skoleplass der fordi Hammerfest og Honningsvåg også har det samme skoletilbudet, og hører til den samme region som Karasjok. - Og det er her problemet ligger. Det tas nemlig ikke hensyn til at eleven har nære slektninger og kjentfolk i Alta, og at det samiske miljøet er levende i Alta, noe det absolutt ikke er i Hammerfest og Honningsvåg, forklarer Solbakken-Härkönen.
Mistrivsel kan føre til at elever slutter
Dagens regiondeling gjør at noen samiske ungdommer ikke får ta den utdanningen de vil hvis de ikke er villige til å dra på skole til en plass som kan være fremmed for dem både kulturelt og sosialt. Hvis de drar, er det fare for at de ikke fullfører utdanninga. Trygghet er en viktig forutsetning for både trivsel og læring. Tall viser at spesielt gutter som går yrkesrettede opplæringsprogram utenfor hjemplassen, ofte slutter midtveis, påpeker sametingsrepresentant Synnøve Solbakken-Härkönen, som selv har bakgrunn som rektor ved videregående skole.
Har blitt kontaktet av foreldre
- Grunnen til at jeg fremmer denne saken, er fordi noen foreldre i Karasjok har kontaktet meg angående dette. Jeg mener det er vår plikt som sametingsrepresentanter å bidra til å finne løsninger på slike saker som opptar folk, sier Solbakken-Härkönen.
Sametinget må følge opp
NSR forventer nå at Sametinget følger opp denne saken og bidrar til at det skal være mulig å se bort fra regioninndelinga, slik at samiske elever får ta utdanning et sted hvor de føler tilhørighet kulturelt og sosialt.
Les også: NSR-lista i Ávjovárre valgkrets 2009
Denne teksten på samisk
Kommenter denne artikkelen
Tips en venn Gå tilbake