– Jeg er enig med lærer Sissel Gaup i at samiske lærere og elever mangler nye og oppdaterte læremidler, sier sametingsrepresentant Silje Karine Muotka.
– Det er svært alvorlig at samiske barn stiller dårligere enn andre barn når det gjelder tilgangen til nye læremidler, fortsetter Muotka, som mener at det er avgjørende at samiske barn og lærere får tilgang til like gode læremidler og undervisningsmateriell som andre.
– Sametingspresident Egil Ollis strategi om å kjøpe opp eldre læremidler rammer nyproduksjon av læremidler. I sin nyttårstale påsto presidenten at samiske barn ikke lengre sitter med stensiler, og han antydet dermed at Sametinget har løst læremiddelutfordringen.
– Jeg er ikke enig med presidenten i at læremiddelsaken er løst, sier Muotka som mener at sametingspolitikerne må ta inn over seg at det er store utfordringer i forhold til den samiske skolen. – Når ikke læremateriellet er tilpasset Kunnskapsløftet, så må lærerne selv tilpasse læremidlene. Det stjeler dyrebare lærerressurser fra de samiske elevene.
Silje Karine Muotka ser med bekymring at flertallet på Sametinget prioriterer stor økonomisk økning til de politiske nivåene, mens samiske barn og lærere mangler nye og oppdaterte læremidler. – Sametinget må ta inn over seg den utfordringen som ligger i at de samiske elevene og lærerne må få like gode og oppdaterte læremidler som andre elever.
----------
Sámegillii / på samisk
Kommenter denne artikkelen