I en slik omstillingsperiode vil man også kunne finner regulerings- og forvaltningsordninger som gjør at kysttorsk i ettertiden ikke blir utsatt for lignende overbeskatning og desimering, som i dag, mener Sametinget.
Samiske fiskere må få fortsette
I et høringsbrev til Fiskeri- og kystdepartementet skriver Sametinget at de ut fra dagens kunnskaper er sterkt uenig i at man fra Fiskeridirektoratets side legger opp til å tillate et større fisketrykk på kysttorsken noen mil fra land, enn hva som er tilfelle i fjordene. Et slikt reguleringsopplegg vil ramme fiskere i samiske områder på en særdeles hard måte, siden fiske etter kysttorsk er en bærebjelke når det gjelder opprettholdelse av bosettingen i disse områdene. Sametinget krever at fiskerne i samiske kyst- og fjordområdene må få fortsette sitt fiske, da de driver med små båter med liten mobilitet, og har få andre driftsalternativer.
Etappevis regulering
Sametinget ønsker å gjennomføre reguleringene i flere etapper. Første etappe vil være å redusere fisketrykket på norsk kysttorsk ved å få de store fartøyene til å fiske lengre ut fra kysten, samtidig som man begrense bruk av snurrevad på gyte- og oppveksområdene. Sametinget ønsker ikke å regulere fiske etter all bunnfisk, men kun gjennomføre reguleringstiltak som omfatter fiske etter torsk i 2005.
Ut fra dette foreslår Sametinget følgende reguleringer i 2005:
- Reguleringstiltakene skal ikke omfatte all bunnfisk, men kun være rettet mot torsk kysttorsk.
- Alt trålfiske med stormasket trål må drives utenfor 12 n. mil. Under forutsetning at fiske ikke foregår på norsk kysttorsk kan det i enkelte områder og i begrensa tidsperioder tillates å fiske med trål inn til 8 n. mil.
- Fiske etter torsk med fartøy over 21 meter må foregå utenfor 4 n. mil.
- Fiske etter torsk med fartøy over 15 meter må foregå utenfor grunnlinja.
- Forbud mot fiske med snurrevad innenfor grunnlinja/fjordlinjene.
- Midlertidig stans i omsetning av torsk fra fritidsfiskere, men unntak av kulturbasert høsting.
- Forbud å fiske torsk i verneområdet utenfor Henningsvær (Henningsværboksen) i 1. halvår for fiskere som ikke har bostedsadresse innenfor angitte område.
- Øke beskatning av kystsel.
Tilstrekkelig
Sametinget anser disse reguleringsforslagene som tilstrekkelig for å bygge opp bestanden av norsk kysttorsk samtidig som man ivaretar fiskernes interesser i samiske kyst- og fjordområder, heter det i høringsbrevet.
Sametinget understreker at hvis det settes i gang fredninger av fjordene mot Sametingets ønske, må berørte fiskere sikres inntektsgrunnlag og fiskerettighetene må opprettholdes til fredningen igjen opphører.
Kommenter denne artikkelen