Det ser ut til å være en trend der færre og færre samiske barn og unge velger å benytte seg av den samiskundervisningen de har krav på etter lovverket. Dette kan det være forskjellige forklaringer på. Blant annet handler det om at tilbudene og rettighetene ikke gjøres godt nok kjente. I områder utenfor de samiske kjerneområdene er gjerne et manglende tilbud en årsak.
Forslagene som NSRs sametingsrepresentanter Kirsti Guvsám og Ann-Mari Thomassen har foreslått på sametinget forsøker å komme med tiltak i forhold til disse to utfordringene.
Informasjon
Kirsti Guvsám foreslår at Sametinget prioriterer informasjon om rett til opplæring.
I sitt forslag skriver hun blant annet:
- NSR foreslår at Sametinget setter i gang et informasjonsarbeid slik at rettighetene det enkelte barn har til opplæring i og på samisk blir kjent for aktuelle foreldre. For eksempel kan dette gjøres i en informasjonskampanje. NSR ønsker også at Sametinget setter i gang et arbeid for å sikre at at kommunene selv tar initiativ og kartlegger behovene for samiskundervining .
Kompetansesenter
Ann-Mari Thomassen foreslo et nasjonalt kompetansesenter for fjernundervisning.
- Fjernundervisning er en viktig del av den samiske skole, kanskje særlig i det sørsamiske området blant annet på grunn av utfordringer med mangel på lærere og at elevene er spredt over store avstander, foreslo Thomassen fra Sametingets talerstol.
Forslaget kommer som følge av en evalueringsrapport om samisk fjernundervisning gjort av Nordlandsforskning, der de foreslår et slikt kompetansesenter som et svar på en forvirrende situasjon rundt tilbud, rettigheter og finansiering av fjernundervisninga.
Les Kirsti Guvsám sitt forslag her:
”Informasjon om rett til opplæring i og på samisk”.
Les Ann-Mari Thomassen sitt forslag her:
”Fokus på fjernundervisning”
Kommenter denne artikkelen