Nyheten om at lærebøker i naturfag i ungdomsskolen reproduserer gamle stereotyper er dessverre ingen ”nyhet”. Dessverre gir ofte ikke norske læremidler et oppdatert bilde av situasjonen i nordområdene eller av det samiske samfunnet i 2011. Det er derfor en beskrivelse som kunne passe for svært mange læremidler i den norske grunnskolen.
Man må kunne spørre seg om dette egentlig er rester av en sosialdarwinistisk arv i forhold til måten læremiddelforfattere og forlag beskriver samene som folk og Nord-Norge som region. Det er beklagelig at utdaterte og mytefremmende holdninger slipper gjennom i læremidlene og at dette ikke ser ut til å fanges opp i forlagenes kvalitetskontroll.
La gå at man i dag i noen utstrekning evner å kamuflere de grunnleggende nedlatende synene som man tidligere lot seg styre av. Men det er ikke lange veien fra datidens holdning om de primitive folkeslagene til det som i læremidlene presenteres som et folk bosatt i gammer hvor de praktiserer sjamanisme langt utenfor sivilisasjonen. Nord-Norge som en urfattig periferi er en annen myte i samme gate.
Resultatet blir at samiske elever i den norske skolen opplever stor avstand mellom det livet de lever som moderne samer i 2011 og de mytene som læremidlene reproduserer. For de norske elevene blir det en vedvarende studie av samene og det samiske samfunnet om”de primitive andre”.
Det burde være mulig å komme med bedre problemstillinger enn de nevnte gammelmodige eksemplene. I dagens samfunn eksisterer det mange spennende faglige innfallsvinkler i blant annet naturfag hvor urfolksperspektivet kan være en måte å belyse tema av interesse. Urfolk og klimaendringer og miljøgifter i Arktis er for eksempel aktuelle emner å ta opp. Andre temaer som er høyaktuelle er å lære om ressursgrunnlaget i forhold til både moderne inngrep og utvikling i industrien samt emner som omhandler naturbruk til eget hushold.
Utdaterte læremidler gir oss en situasjon som man i 2011 ikke kan være bekjent av. Min oppfordring til de norske læremiddelforfatterne og de norske forlagene blir derfor at man gjør en kritisk og kvalitativ vurdering av innholdet i læremidlene på disse områdene. Vi har en felles interesse i at grunnopplæringen og kunnskapsformidlingen baserer seg på faktiske forhold og ikke gamle fordommer.
-----------
Sámegillii / På norsk
Kommenter denne artikkelen