I et avisinnlegg nylig, ramser APs Willy Ørnebakk opp de grep APs sametingsråd har tatt i skolesaker de siste to årene. Problemet er bare at denne politikken ikke følger en helhetlig tenking – men er resultat av allerede initierte nasjonale satsninger og saker som ble startet opp under NSR-rådet.
Det synes dessverre å være stor forskjell på den skolepolitikken AP fører nasjonalt og den de fører gjennom Sametinget. Jeg er nokså sikker på at den dagen en kunnskapsminister i Norge hadde sagt at ”gamle skolebøker er bra nok” for norske elever, ville han eller hun måtte gått av rimelig fort. I det samiske samfunnet derimot - mener tydeligvis AP at det å distribuere gamle læremidler er helt greit.
NSR mener at samiske unger og den samiske skolen trenger nye læremidler – slik at våre barn ikke blir hengende etter i det moderne samfunnet. Når andre barn bruker data i undervisningen – skal også våre unger få tilgang til pedagogisk programvare og nye, oppdaterte læremidler.
Vi trenger debatter
De utenfor sametingssystemet som stiller relevante spørsmålstegn ved gamle læremidler blir umiddelbart stemplet som ”NSR-politikere”, uansett om det er aldri så mye forlagsfolk, rektorer i den samiske skolen eller lærere som ytrer faglig relaterte spørsmål omkring prioriteringene i denne saken. Det er synd at spennende debatter om den samiske skolen skal kveles i opptakten. Det er slike debatter vi trenger for å få utvikling.
Kommunenes ansvar er viktig
Ørnebakk skriver:” I en situasjon der svært mange velger bort samisk, er det meningsløst å diskutere hvorvidt kommunene har gjort jobben sin eller ikke”. Dette er å pulverisere kommunenes ansvar for samiske elever. Det er jo nettopp dette som er den store utfordringen for samiske barn – særlig utenfor forvaltningsområdet for samisk språk. Det er måten kommunen som skoleeier forvalter ansvaret for samiske elever som er en av de viktigste betingelsene for rekruttering til både samisk som fag – og den samiske skolen som helhet. Dette ansvaret kan man ikke ta lett på.
Det er her vi bør legge Sametingets innsats om vi skal lykkes i å sikre en bedre skolehverdag for våre unger.