!!!!!!!! Dette er NSRs gamle nettside !!!!!!!!

!!! Den nye nettsiden finnes på nsr.no !!!

 RSS feed

Vállje sámegiela!

Utskriftsvennlig versjon Etablering av ressursskoler
Synnøve Solbakken-Härkönen (NSR) mener det vil være viktig å etablere ressursskoler for læremiddelutvikling.
Sametingets nylig vedtatte strategiske læremiddelplan handler om mer enn gratis læremidler. Den strategiske læremiddelplanen er et virkemiddel med en rekke gode tiltak for å forbedre dagens situasjon. Sametingsrepresentant Synnøve Solbakken-Härkönen fremhever planens intensjoner om etablering av ressursskoler.

Publisert: 05.06.2008

Solbakken-Härkönen peker på rekruttering av lærebokforfattere og produksjon innen gitte tidsfrister som de største utfordringene i samisk læremiddelproduksjon. – Vi har lett etter nye måter å møte denne utfordringen, og dette har vært sentralt for NSR. Vi har ønsket å komme fram med gode forslag til løsninger, og disse framkommer i oppvekst- og utdanningskomiteens felles forslag, forteller Solbakken-Härkönen.

Frikjøp av lærere

NSR mener det må være mulig å finne og sikre fagmiljøer/ressursmiljøer som er i stand til å la lærere kjøpes fri til læremiddelproduksjon.

– Lærere ved ressursskolene skal kunne bruke hele eller deler av arbeidstiden på læremiddelproduksjon, foreslår Solbakken-Härkönen.

På hvilken måte skal ressursskolene bidra?

- Godt samarbeid gir synergieffekter og gode resultater. Prosjekter blir i mindre grad personavhengig. Lærerne får bruke av sin arbeidstid til læremiddelproduksjon. De beholder retten til sykepenger, feriepenger og pensjon som om de var i vanlig stilling. Disse godene har lærebokforfattere tidligere mistet i de perioder de har arbeidet i lærebokprosjekter, utdyper Solbakken-Härkönen.

Sammen for bedre læreboksituasjon

Solbakken-Härkönen understreker at en ordning med ressursskoler vil krever tette samarbeid mellom skoleeier, Samisk høgskole og Sametinget.

- Også skoleeier må være sitt ansvar bevisst, og det gjelder særlig hvis de får tilgang til gratis læremidler fra Sametinget. Det er Sametinget som må stå som pådriver i et slikt arbeid, og Sametinget finansierer læremiddelproduksjon. Forlagene gjennomfører prosjektene. Kompetanseheving, eller etterutdanning er også viktig i denne sammenhengen. Dette blir skoleeiers ansvar. Når det gjelder kursing i utvikling av gode læremidler, er det Samisk høgskole som bør stå for dette, anmoder Solbakken-Härkönen.

- Det er snakk om å koordinere ressursene og samarbeide, understreker Solbakken-Härkönen.

NSR mener det bør finnes fagmiljø/ressursmiljø for hvert av skriftspråk-områdene, og at man bør kunne makte å dekke behovene som er i alle fag og på alle nivå. – Jeg vil tro at man klarer å rekruttere både skoler og kommuner til et slikt samarbeid. Det kan også tenkes at en grendeskole kan fungere som resursskole i læremiddelproduksjon, avslutter, Solbakken-Härkönen.



Kommenter denne artikkelen    Tips en venn  Gå tilbake
NSR i media
Flertallet imot at Sametinget tar over reindriftsforvaltningen
Same eller ikke - hvem bestemmer?
Dyr i drift eller dyrebar?
– Reinspikka rasisme
– Ikke norske flaggets dag

 

Sist kommenterte artikler

20 års kamp for samiske stedsnavn i Skånland kommune
  • SAMER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NSRs historie
  • Bokep Online Fardad
  • På tide å oppdatere?
Samisk hus i Oslo jubilerer
  • Grafikken
  • Jubileumsgrafikk
  • Misbruk av sameflagget

 

Norgga Sámiid Riikkasearvi
Norske Samers Riksforbund

Postboks 173 - 9521 KAUTOKEINO
Tlf.: +47 78 48 69 55 * Fax: +47 78 48 69 88 *
nsr(a)nsr.no
Mobil: +47 988 50 273 - Org.nr: 971 481 463

 

Layout: Heaika N. SKum
Webløsning:
Interkodex A/S