Bensin- og dieselprisene har økt betydelig den senere tid, og dette medfører at befolkningen i de samiske bosettingsområdene blir påført ekstra kostnader. Nils A. Gaup, som møtte som vararepresentant for Norske Samers Riksforbund (NSR), viser til at økningene rammer særlig de samiske primærnæringene, og kan i konsekvens føre til at enkelte må gi opp sin virksomhet.
Spredt bosetting og lange avstander
I Sametingets enstemmige vedtak heter det at samtidig som det er ønskelig å redusere CO2-utslippene, må det tas hensyn til at det er spredt bosetting og lange avstandene i de samiske områdene. Mulighetene for kollektivtransport er dårlig eller helt fraværende, og det finnes i realiteten ikke noe alternativ til privatbilen til og fra jobb. Økningen i bensin- og dieselprisene får som følge av dette stor negativ betydning i de samiske områdene.
Kollektivtransport og fraktutjevning
Sametinget fulgte også opp utspillet fra representanten Klemet Erland Hætta om å bedre kollektivtilbudet i de samiske områdene: - Samtidig aktualiserer økningene i bensin- og dieselprisene og klimaendringene behovet for forbedringer i kollektivtransporttilbudet. Det må arbeides for å forbedre dette. Det må også arbeides for at fraktutjevningsordningen på drivstoff gjeninnføres, heter det i vedtaket.
Rammer reindrifta
Reindriftsnæringen blir spesielt rammet av økte bensinpriser ettersom næringen må betale en drivstoffavgift som andre primærnæringene er fritatt fra å betale. Forskjellen i avgiftsnivå innebærer en strukturell diskriminering av reindriften sammenlignet med andre næringer. Sametinget mener at denne strukturelle forskjellsbehandlingen slår ekstra uheldig ut når prisen på drivstoff er høy.
Sametinget oppfordret Sametingsrådet til å arbeide videre med saken.
Kommenter denne artikkelen
Tips en venn Gå tilbake