I brevet vises det til den senere tids oppslag i media vedrørende bruken av «Sápmi» som foretaksnavn, samt bruk av nettadressen «sapmi.no».
Uakseptabelt og uheldig
Som kjent har dette vekket sterke reaksjoner fra samisk hold, og spesielt fra Norske Samers Riksforbund (NSR) som både tidligere og nå har fremhevet det uakseptable ved at begrepet «Sápmi» alene brukes i markedsføringen av et reiselivsprodukt slik det er gjort i denne saken. Reaksjonene har bl.a gitt seg utslag i boikott av Rica Karasjok ved en av sametingsrepresentantene, noe som verken Dere eller Sametinget er tjent med, heter det i brevet.
Randi A. Skum viser til at «Sápmi» betegner samene som nasjon og omfatter det samiske folk i Norge, Sverige, Finland og Russland. I Norge har Sápmi et geografisk nedslagsfelt fra Finnmark i Nord til Hedmark i sør. Det er med utgangspunkt i dette at NSR finner bruken av Sápmi som særdeles uheldig, understreker Skum i brevet.
Foreslår å endre navnet til Sápmi Park AS
Fra NSR`s side mener vi at denne saken kan løses ved at Rica Karasjok som medeier medvirker til at firmanavn fra Sápmi AS endres til Sápmi Park AS, som forøvrig er det navnet Deres reiselivebedrift bærer til daglig. Vi mener også at Deres nettadresse «sapmi.no» må endres på tilsvarende måte, skriver Skum.
Åpen for møte
I respekt for det samiske folk og at samenes folkevalgte representanter i Norge konsekvent bruker Deres hotell ved komité og plenumssamlinger ber vi om at vår anmodning om endring etterkommes. Vi er åpen for et møte om saken dersom det skulle være behov for det, heter det til slutt i brevet fra NSRs sametingsgruppe.
Kommenter denne artikkelen