NSRs sametingsgruppe reagerer meget sterkt på bruken av ”Norwegian Lapland”. Begrepene Lappland og lapper er diskriminerende benevnelser vi for lengst trodde var tatt ut av bruk, heter det i en pressemelding.
Ukorrekt, sjikanerende og skremmende
- Finnmark Reiseliv er en offentlig finansiert reiselivsorganisasjon, og har dermed ansvar for å markedsføre den samiske kulturen på en måte som oppfattes som positiv også blant den samiske befolkningen. Det er både ukorrekt, sjikanerende og skremmende at betegnelsen ”Norwegian Lapland” nå skal selge vår kultur, uttaler NSRs sametingsrepresentant Gunn-Britt Retter fra Nesseby.
For NSR fremstår dette som et simpelt forsøk på å henge seg på populariteten og lønnsomheten som reiselivsnæringen i Nord-Finland har opplevd. Turistnæringene i Finland er imidlertid ikke noe Finnmark reiseliv burde ønske å sammenligne seg med når det gjelder deres behandling av samene.
Må gjøres med respekt og på egne vilkår
- NSR er positiv til at markedsføringen av samiske opplevelser, aktiviteter og reisemål styrkes, men dette må gjøres med respekt og på samenes egne vilkår, understreker Retter.
NSRs sametingsgruppe ber nå Finnmark Reiseliv om snarest å endre bruken av dette navnet. NSR oppfordrer også Sametinget og Finnmark Reiseliv til i fellesskap å komme frem til mer passende markedsføringsmåter av Finnmark og Sápmi.
Kommenter denne artikkelen