NSR mener at samiske barn, unge og voksne med særskilte behov må sikres et tilpasset opplæringstilbud og spesialpedagogisk bistand basert på samiske verdier. Det samisk spesialpedagogiske støttesystemet må derfor styrkes.
Kompetansehevingsprosjektet som Sametinget har gjennomført i samarbeid med Samisk høgskole og Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD), har vært organisert som et etter- og videreutdanningstilbud i spesialpedagogikk. Målgruppen har vært ledere og ansatte i barnehager og grunnskoler med samiske elever. Prosjektet hadde fokus på språkutvikling, språkvansker, lese- og skrivevansker og tospråklighet og var rettet mot barnehager og skoler i lule- og sørsamiske områder, samt Sør-Troms og nordre Nordland.
Viktig bidrag i debatten
Evalueringsrapporten som nå foreligger vil være et viktig bidrag i debatten om hvilken kompetanse som må til for å gi samiske barn og unge en tilpasset opplæring.
Behov for etterutdanningstilbud
Spesialpedagogisk kompetanseheving er et fagområde som må være sammensatt av kompetanse fra mange ulike fagområder. Det er et stort behov for etablering av systemrettede spesialpedagogiske etterutdanningstilbud for ledere og ansatte i pedagogisk sektor. Disse tilbudene må inneholde kompetanse innenfor fagområder som flerkulturell pedagogikk, tospråklighetspedagogikk, tverrkultuell kompetanse og kulturanalytiske perspektiver. Det må også etableres etterutdanningstilbud for spesialpedagoger slik at de kan erverve seg kompetanse om samiske samfunnsforhold og samiske språk.
Hele rapporten kan leses her.
Kommenter denne artikkelen
Tips en venn Gå tilbake