- I dag har vi samarbeidsavtaler med i alt seks ulike fylkeskommuner, og samarbeidet med hver enkelt fungerer svært godt. Men koordineringsarbeidet mellom så mange forvaltningsenheter er krevende, og vi ser klart fordelen å kunne forholde oss til færre enheter på regionalt nivå. Dersom nye regioner skal erstatte fylkeskommunene, forutsetter vi at Sametinget gis større innflytelse i arbeidet med samiske saker i regionene, sier Jonassen.
Krevende å forholde seg til mange ulike avtaler og fylker
Sametinget har i dag samarbeidsavtaler med hver av fylkeskommunene i Finnmark, Troms, Nordland, samt en felles avtale med Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Hedemark fylkeskommuner i sør. Formålet med avtalene er å styrke samarbeidet mellom Sametinget og fylkeskommunene, og slik styrke arbeidet med samiske og regionalpolitiske saker. Samarbeidet med dagens fylkeskommuner har vært positivt, men rådsmedlem Jarle Jonassen understreker at det er krevende for Sametinget å forholde seg til mange ulike avtaler og fylker.
Økt innflytelse og myndighet til Sametinget
Regjeringen har i Soria Moria erklæringen, i forbindelse med forvaltningsreformen, oppgitt tre hovedmål ved etablering av nye regioner: demokratisering, desentralisering og bedre utnyttelse av lokale fortrinn.
- Demokratisering og desentralisering av makt og innflytelse i regionene må innebære at også Sametinget gis økt innflytelse og myndighet i samiske og regionalpolitiske saker i regionene. I forbindelse med forvaltningsreformen forventer vi at Sametingets formelle innflytelse og myndighet i forhold til nye regioner avklares, understreker Jonassen
Kommenter denne artikkelen
Tips en venn Gå tilbake