- Norge fører i dag en distriktsfiendtlig og ulønnsom fiskeripolitikk. Det er et direkte ran av kystbefolkningens ressurser å gi så store kvoteandeler til havflåten og kvotebaroner som det gjøres i dag. Dersom vi derimot overfører kvoteandeler fra havflåten til kystflåten og tilbakefører torskekvoter som Norge bytter bort, vil dette gi anslagsvis 2.500 varige nye arbeidsplasser i fiskeriene.
Dette er nesten like mange som antallet heltidsfiskere i Troms og Finnmark til sammen.
Antall fiskerårsverk ved omfordelingen mellom hav og kyst kan en komme fram til ved å regne på budsjettnemnda for fiskeriene sine lønnsomhetsundersøkelser. Der finner en både kvotegrunnlag og antall ansatte innen de ulike flåtegruppene.
- Tallet på 2500 nye arbeidsplasser må anses som minimumstall fordi en også kan omfordele andeler av totalkvoten fra hyse, sei og andre arter, mener Mikalsen.
I tillegg til dette vil økning av antallet fiskere og kystbåter gi store ringvirkninger ved at det skapes mange distriktsarbeidsplasser på land.
- Tidligere ble det regnet med at hver arbeidsplass i kystfisket ga tre-fire arbeidsplasser på land. Ved en faktor på tre kan vi med andre ord få 10.000 nye arbeidsplasser med ganske enkle fiskeripolitiske grep.
NSR er ikke alene om å fronte en slik dreining av fiskeripolitikken. Sametingets melding om fiskerier, Kystfiskarlagets forvaltningsmodell, rapporter fra Naturvernforbundet og artikler fra flere forskere peker alle i samme retning. Til og med Fiskeridirektoratet sier i konsekvensutredningen for Lofoten og Barentshavet at ”Dersom fangstmengden holdes konstant og en økt andel av dette tas av kystflåten, vil det være ressursøkonomisk fornuftig..”.
- For meg er det derfor helt ufattelig at den rådende fiskeripolitikken får lov til å fortsette. Dagens politikk med stordriftstenkning er både umoderne, ressursfiendtlig og lite samfunnsøkonomisk. Men verken dagens regjering eller arbeiderpartiet har til nå tatt dette inn over seg, sier Mikalsen.
I tillegg til å overføre kvoteandeler jobber NSR for å opprette en samisk fiskerisone der lokalbefolkningen skal gis prioritet i ved eventuell knapphet på ressurser.
- Jeg kjenner til flere som er interessert i å starte med fiske om muligheten byr seg. Verdiskapningen må bli igjen på kysten og ikke forsvinne på Oslo børs, fastslår Mikalsen.
---------------------------------------------------------
Kilder:
Utredning Barentshavet – Lofoten, Fiskeridirektoratet: 2004, s. 107
http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/ressursforvaltning/utredninger/hoeringsutkast_til_utredning_av_fiskeri_i_omraadet_lofoten_barentshavet
Torskekvotene for 2005: http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/ressursforvaltning/sakspapirer_og_referater/reguleringsraadet_30_november_1_desember_2004/vedtak_sak_11_2004
Lønnsomhetsundersøkelser fra Budsjettnemnda for fiskeriene 200:
http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/content/download/1134/6445/file/fiskefartoy02.pdf
Hvordan øke verdiskapingen av fiskeressursene? T. Trondsen og T. Vassdal UITØ 2005
http://draugen.nfh.uit.no/~torbjorn/Forskning/Kvoteforvatning/verdiskapning_flate_tt_tv.pdf
Sametingets melding om fiske som næring og kultur i kyst- og fjordområdene 2004
Reguleringsmodell fra Norges kystfiskarlag 2002, s. 18
http://www.norgeskystfiskarlag.no/R-m-okt02.pdf
Hvitebok for norske fiskerier 2003 Norges Naturvernforbund, Barentshavkontoret, s 25.
Kommenter denne artikkelen
Tips en venn Gå tilbake