– Fortelling er morsomt. Det å bruke fortelling mer i skolen tror jeg vil være med på å senke terskelen for å bruke samisk muntlig, spesielt for andrespråkselever. – Jeg tror fokus på fortelling som metode vil være med på å styrke samiske barns og ungdoms identitet og kulturtilhørighet, sier Retter. Hun peker også på at samisk kultur- og kunnskapsformidling ofte skjer nettopp gjennom muntlig overføring. – Det i seg selv er en grunn til å åpne for mer plass til fortelling i skolen.
– I dag ser vi at storytelling er en trend i storsamfunnet og at det blir brukt i markedsføring og omdømmebygging, og det gir enda et argument for at vi bør utstyre våre unge med fortelling som verktøy. Retter minner om at fortelling jo ellers er et sentralt element i urfolkskulturer verden over, og ikke minst hos samene selv.
Gunn-Britt Retter vil fremheve at Samisk Høgskole allerede har et videreutdanningstilbud i Juoigan ja Muitaleapmi (Joik og fortelling). – Økt oppmerksomhet rundt fortelling i skolen kan derfor gis relativt rask, i og med at lærere allerede har dette tilbudet om videreutdanning på området, avslutter Retter, som oppfordrer sametingsrådet til å jobbe videre med saken som hun fremmet i plenum i dag – en sak som for øvrig høstet bred støtte.
----------
Sámegilli / på samisk
Kommenter denne artikkelen