!!!!!!!! Dette er NSRs gamle nettside !!!!!!!!

!!! Den nye nettsiden finnes på nsr.no !!!

 RSS feed

Vállje sámegiela!

Om samisk språk og pedagogikk i samiske barnehager
NSRs parlamentariske lederskap: Aili Keskitalo, Ann-Mari Thomassen og Geir-Tommy Pedersen.
I forbindelse med saken om ansettelse av pedagogisk leder ved Árran mánnágárdde har NSRs sametingsgruppe sendt brev til Fylkesmannen i Nordland, Tysfjord kommune, Sametinget og Kunnskapsdepartementet hvor man ønsker å få problematisert prinsipielle sider omkring språk i samiske barnehager.

Publisert: 05.02.2010

Norske Samers Riksforbunds sametingsgruppe viser til Fylkesmannen i Nordlands beslutning om ikke å gi Árran mánnágárdde dispensasjon fra barnehagelovens krav i en ansettelsessak, og den påfølgende debatten omkring saken. Den konkrete saken er også omtalt i NRK Sámi Radio, i en pressemelding fra Árran lulesamiske senter og på nettsiden til Fylkesmannen i Nordland.

NSRs sametingsgruppe kjenner ikke sakens detaljer ut over det som er kommet fram i offentligheten, men mener at den har prinsipielle sider som bør drøftes.  NSRs sametingsgruppe ønsker å problematisere uttalelsene fra Sametinget om at pedagogikk alltid må gå foran samisk språk. Vi syns slike kategoriske uttalelser gir uheldige signaler til samiske barnehager og barnehageeiere om at man ikke kan og bør anse samisk språkkompetanse som vesentlige kvalifikasjoner for arbeid med samiske barn. 

Dette har etter vår oppfatning en prinsipiell dimensjon. Problemstillingen er aktuell i lulesamisk område, men også i andre samiske områder der samisk språk står svakt. Alle parter må legge til rette for at samisk språk høres, sees og snakkes i hverdagen, dersom samisk språk skal ha en framtid.

De samiske barnehagene gir viktig samiskopplæring til førskolebarn. Fornorskningspolitikken har satt dype spor i samiske samfunn, også i Tysfjord. Resultatene er merkbare. Mange foreldre til dagens førskolebarn er norskspråklige og har derfor vanskeligheter for å lære sine barn samisk. Et ønske om vitalisering av samisk språk og kultur gir foreldregenerasjonen et innstendig ønske om at barna skal bli funksjonelt samiskspråklige og flere velger derfor samisk barnehage som opplæringsarena.  De samiske barnehagene er kanskje den viktigste arenaen for at samiske barn skal kunne bli funksjonelt samiskspråklige.

Den samiske barnehagen Árran mánnágárdde i Tysfjord gir lulesamisk samiskopp-læring til lulesamiske barn. UNESCO definerer lulesamisk som et alvorlig truet språk. Skal man snu den negative utviklingen for lulesamisk språk, betinger det at alle parter legger forholdene til rette for at språket får så gode vekstmuligheter som mulig.

Tysfjord kommune er del av forvaltningsområdet for samisk språk og bør derfor i slike saker vurdere den prinsipielle dimensjonen, nemlig lulesamiske barns opplæringsrett til samisk språk i henhold til samisk språklov. Vi stiller videre spørsmål ved om Fylkesmannen i Nordlands klagebehandling av slike saker tar høyde for at lulesamiske barn sikres en grunnopplæring der den samiske dimensjonen er en del av barnehagehverdagen.

Både Tysfjord kommune og Fylkesmannen i Nordland viser til barnehagelovens krav om pedagogisk kompetanse i ansettelse av barnehagepersonell, og problematiserer ikke i tilstrekkelig grad den samiskspråklige kompetansen som en vesentlig kvalifikasjon i arbeidet med samiske barn. Det er heller ikke tatt med i vurderingen om Árran mánnágárdde og Árran lulesamiske senter sett under ett har den nødvendige pedagogiske kompetansen. Man problematiserer ikke at lulesamisk språk er et alvorlig truet språk som betinger en sterk språkmodell i opplæringen.

Fylkesmannens fortolkning av saken har skapt usikkerhet mht. de prinsipielle sidene i saken. Fylkesmannen i Nordland bør derfor ta initiativ overfor departementet til en gjennomgang av dette. Saken reiser spørsmål om 1) hvordan sikre en god og helhetlig samiskopplæring der barnets miljø som helhet inkluderer den samiske dimensjonen, og 2) hvordan sikre samisk språk som fag innen førskole- og grunnskolelærerutdanningen utenom tilbudet ved Samisk Høgskole.

Fylkesmannen i Nordland uttaler at Árran har anledning til å ansette samiskspråklige barnehagepersonell i andre stillinger. Dette er selvfølgelig knyttet til de samlede økonomiske rammevilkårene for barnehagedrift. Her har både Sametinget og Kunnskapsdepartementet muligheter til å bidra til ytterligere språkstyrkingstiltak, for å unngå at barnehagelovens krav reelt svekker språktilbudet.

NSR mener også at samiske barns individuelle rett til et samisk barnehagetilbud bør styrkes gjennom barnehageloven, slik at også den språklige dimensjonen reelt ivaretas gjennom forvaltning og tilsyn.

Vi håper og tror på en god og snarlig løsning i den konkrete saken for Árran mánnágárdde, og en avklaring i forhold til de prinsipielle aspektene ved saken.

 

Omtale av NSRs brev i NRK Sámi Radio 05.02.2010.





Kommenter denne artikkelen   


Kommentarer:
Riktig oppfølging av Janos Trosten 10.02.2010 10:32
Fint at NSR følger opp denne saken. Vi har bøttevis med eksempler hvor norske verdier i ped:n går foran språkrevitalisering. Hjelper lite med en pedagog som ikke har hjerte for samisk språk.
NSR i media
Flertallet imot at Sametinget tar over reindriftsforvaltningen
Same eller ikke - hvem bestemmer?
Dyr i drift eller dyrebar?
– Reinspikka rasisme
– Ikke norske flaggets dag

 

Sist kommenterte artikler

20 års kamp for samiske stedsnavn i Skånland kommune
  • SAMER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NSRs historie
  • Bokep Online Fardad
  • På tide å oppdatere?
Samisk hus i Oslo jubilerer
  • Grafikken
  • Jubileumsgrafikk
  • Misbruk av sameflagget

 

Norgga Sámiid Riikkasearvi
Norske Samers Riksforbund

Postboks 173 - 9521 KAUTOKEINO
Tlf.: +47 78 48 69 55 * Fax: +47 78 48 69 88 *
nsr(a)nsr.no
Mobil: +47 988 50 273 - Org.nr: 971 481 463

 

Layout: Heaika N. SKum
Webløsning:
Interkodex A/S