NSR viser til at det har pågått tre større parallelle prosesser innenfor marin sektor i Norge: strukturvirkemidlene i fiskeflåten, kongekrabbeforvaltningen og ny havressurslov. I tillegg var Fiskeri- og kystdepartementet i forbindelse med konsultasjonene om Kystfiskeutvalgets mandat opptatt av å begrense utvalgets mandat i størst mulig grad. – Departementet var helt tydelig på at ordlyden i mandatet skulle være begrenset til fiske, og ikke til viltlevende marine ressurser, forklarer Pedersen.
– Områder som ikke ble oppfylt hva gjelder samiske rettigheter til de marine ressursene og bruken av sjøarealene må følges opp i departementets arbeid og konsultasjoner med Sametinget om lovforslaget, fortsetter Pedersen, og som et resultat av konsultasjonene mellom Sametinget og Fiskeri- og kystdepartementet må et lovforslag utarbeides og en snarlig og oppfølgende proposisjon må fremmes for Stortinget.
– Kystfiskeutvalgets forslag til finnmarksfiskelov vil innebære et skritt i riktig retning. Men arbeidet med finnmarksfiskeloven må inkludere områder sør for Finnmark og i første omgang må dette gjelde Nord-Troms. – Hvis resultatet av arbeidet med sjøsamenes og kystbefolkningens rettigheter til marine ressurser ender opp med det tidligere kyst- og fiskeriminister Helga Pedersen (Ap) tildelte av kun 3000 tonn torsk til Finnmark, ja så utgjør dette etter NSRs syn et bevisst og alvorlig brudd på folkeretten fra regjeringens side, avslutter NSRs parlamentariske nestleder og fiskeripolitiske talsmann, Geir Tommy Pedersen.
----------
NSRs valgprogram om samiske fiskerier
Facebook-gruppen "Støtt kystfiskeutvalgets forslag!"
Kommenter denne artikkelen