Heretter er det Sametingsrådet som behandler søknadene, og en ny klagenemnd skal vurdere ankene.
Den nye klagenemnda består av tre faglige uavhengige representanter, som skal behandle tilskuddsøkernes klager.
– Vi ønsker å sikre at folk får den korrekte og rettmessige behandlingen de har krav på, sier Ap-gruppeleder Willy Ørnebakk.
Derfor er det kandidater med økonomisk og juridisk utdannelse, og ikke politikere, som er foreslått til den nyopprettede klagenemnda.
Hør intervjuer nederst i saken.
Fjerner tilskuddstyret
Fram til nå har tilskuddstyret behandlet tilskuddssøknadene, mens Sametingsrådet har fungerte som klagenemnd.
– Nå lager vi en annerledes klageorgan enn det vi hadde tidligere. Vi må få folk utenfra til å gjøre disse vurderingene. Da blir søknadene basert på faktavurderinger ut i fra saksbehandling. Dermed blir det en faglig klagevurdering, og ikke en politisk vurdering, sier Ørnebakk.
Som følge av opprettelsen av den nye klagenemnda blir tilskuddstyret fjernet.
Etter den nye ordningen skal tilskuddssøknadene behandles i første omgang av Sametingsrådet. Mens klagene blir behandlet av den nye uavhengige klagenemnda.
Ikke uavhengig klagenemnd
Men opposisjonen mener at tilskuddssøkere ikke har tilgang til reel klageadgang, når de sender klage til den nye klagenemnda.
Opposisjonen mener at klagenemnda ikke kan defineres som uavhengige, siden det er kun posisjonen som utnevner representantene til denne klagenemnda.
NSR sitter med informasjon som tilsier at representanter som er oppnevnt til den nye klagenemnda er politisk tilknyttet partiene som er i posisjon.
– Overgrep mot det samiske demokratiet
Opposisjonspartiet med NSR`s parlamentariske nestleder Geir Tommy Pedersen i spissen, mener at det som skjedde i Sametingets plenumsmøte på fredag, var en total overkjørsel av flertallet.
– Det var et dårlig politisk håndverk og et overgrep mot Sametingets mindretall. Dette bidrar til ytterlige skade av Sametingets omdømme, sier Pedersen.
– Svekker omdømmet
– Det svekker omdømmet kraftig når man kan stille tvil om klagesaker blir reelt behandlet, sier NSR-nestlederen.
Han mener at det i en klagenemnd forventes at makten skal avspeiles i henhold til styrkeforhold i folkevalgte organer.
– Vi er også for en klagenemnd, men ikke på den måten flertallet nå har opprettet nemnda. Det er bare å beklage at flertallet tvang gjennom en klageordning, som ikke har Sametingets fulle tillit, sier Pedersen.
Går utover den enkelte søker
Han setter søkelyset på den enkelte tilskuddssøker, som ikke har mulighet til å få en reell saksbehandling av en eventuell klage, fordi posisjon utnevner representanter til klagenemnda.
Pedersen sitter med informasjon om at minst to representanter som er valgt til klagenemnda, står oppført i valglistene til de forskjelllige partiene som er i posisjonen i Sametinget.
– Når du oppnevner representanter fra egen gruppering, så blir det som med bukken og havresekken.
– Har tilskuddssøker et klagenemnd som behandler saken sin rettferdig? Sier Pedersen.
– NSR rotet det til
– NSR fikk tilbud som de skuslet bort.
Det sier AP-gruppeleder Willy Ørnebakk, samtidig som han beklager det på vegne av NSR.
– Jeg beklager at NSR ikke var villige til å akseptere flertallets syn på saken, sier Ørnebakk.
Det var meget tydelig i komitéarbeidet at flertallet ikke ville akseptere kandidater som sitter i plenumssalen som aktive politikere, til klagenemnda.
NSR fikk tilbud om å komme med egne forslag til kandidater til klagenemnda, men det ville de ikke gjøre. De fremmet heller forslag om egne sametingsrepresanter, forklarer Ørnebakk.
Forslaget til NSR fikk bare stemmer hos egne rekker, samt Flyttsamelista.
– Alle andre i salen, også Frp, står bak flertallsvedtaket som ble gjort. Dermed skuslet NSR bort sin mulighet for å påvirke hvem som skal sitte i nemnda, sier Ørnebakk
Hvorfor tror du NSR ikke tok vare på denne muligheten?
– For meg er dette en gåte. Man ønsket tydeligvis bare å kjøre løpet ut, og bli nedkjørt av flertallet, deretter gå til media for å bli sett på som offer i denne saken, avslutter Ørnebakk.