– Det lille tettstedet Musken i Tysfjord bebos stadig av færre, og derfor er jeg redd for at Musken en dag er helt fraflyttet. Og det at folk flytter ut fra Musken er et stort tap, også for det lulesamiske språket, sier NSR-representant i Sametinget Miriam Paulsen fra Tysfjord.
Språkbevaring
Paulsen utdyper utsagnet med at en bilvei ikke bare redder bygda fra å dø ut, men at en bilvei til Musken også har en språkbevaringseffekt.
– Det lulesamiske språket og den lulesamiske kulturen taper mye når folk flytter fra de samiske kjerneområdene, og når de flytter, flytter de til byene. I byene er ikke lulesamisk språk et levende språk. Man hører det jo ikke daglig der. Derfor må vi slå ring om Musken, også for å bevare det som en språkarena. Med bilvei flytter folk innover dit, og dermed bevares språket også. Derfor må vi skaffe stedet bilvei, sier Miriam Paulsen som for tiden bor i Bodø.
Gagner ikke
– Bruk heller penger til læremidler i lulesamisk framfor å tro at en vei til Musken sikrer det lulesamiske språket og kulturen.
Det sier nestleder i valgforumet til Ap i Sametinget Johan Daniel O. Hætta og fortsetter:
– Det fremmer ingenting i forhold til det lulesamiske språket og kulturen å bygge vei til Musken i Tysfjord. Med økt biltrafikk til Musken, og større trafikk, også av utenlandske turister, tror jeg heller innbyggerne der lærer seg tysk og engelsk bedre enn lulesamisk.
Mest for hyttefolk
Hætta har bostedsadresse i Kjøpsvik i Tysfjord, og har som innbygger i fjordkommunen gjennom et par tiår fått kjennskap til det lulesamiske miljøet og språket.
At man bevarer og utvikler et unikt språk og en unik kultur med vei har han ikke tro på, men at en vei innover Hellmofjorden heller gagner mest de som vil kjøre med bil til hyttedøra.
– Veien kommer jo hyttefolket til gode, og med økt biltrafikk forringer den også både natur, språk og kultur. Veien fører med seg også mye annet som ikke er så bra.
I forprosjektet Vegløsning til Musken i Tysfjord er veien kostnadsberegnet til 377 millioner kroner. Prisen er beregnet etter et traséforslag langs Hellmofjorden fra Hellandsberg. Veistrekninga er beregnet til nær 15 kilometer, hvorav 2,2 kilometer er tunnell.