(Finnmark Dagblad)

Opposisjon på Sametinget, bestående av Norske Samers Riksforbund (NSR), Høyre, Flyttsamelista og Fremskrittspartiet, går sammen om å reise sterk kritikk mot Sametingsrådet etter aksjekjøp i Kåfjord.

Bakgrunnen skal være at Sametingsrådet har forpliktet Sametinget til aksjekjøp hos Senter for Nordlige Folk AS i Kåfjord i Troms, uten at Sametingets plenum visste noe.

– Vi har ikke fremmet mistillitsforslag, men kommet med sterk kritikk i et fellesforslag fra en samlet opposisjon, og som går på at vi tilkjennegir kraftig kritikk mot disposisjoner som er håndtert av rådet, opplyser Ann-Mari Thomassen, som sitter i parlamentarisk lederskap for NSR på Sametinget.

Kjøpte aksjer

I revidert budsjett i 2009 vedtok Sametinget å bruke én million kroner, som skulle gått til omorganisering hos Alta Siida og Senter for Nordlige Folk, men i stedet forpliktet Sametinget seg til aksjekjøp og eier i dag 30 prosent av aksjene i Kåfjord-selskapet.

– Alta Siida fikk ingenting, og dette satt man og visste allerede i april 2009 uten å informere plenum, reagerer opposisjonen, som altså ber om en kraftig oppvask på Sametinget.

– Dette er brudd på forvaltningsloven, og vi har i dag fremmet en firepunktsliste hvor vi kritiserer at rådet har fattet vedtak av disposisjoner av 1,3 millioner kroner uten skriftlig dokumentasjon på vedtaket, forteller Thomassen til Finnmark Dagblad.

Ifølge henne er dette både oppsiktsvekkende og beklagelig, og sier at man med den sterke kritikken som er fremmet i dag vil understreke alvorligheten i saken.

– Dårlig for omdømme

– Dette er dårlig praksis, og viser at man ikke har orden i de økonomiske sysakene sine. Dette er heller ikke bra for Sametingets omdømme rett og slett, fastslår hun.

I forslaget fra opposisjonen mener man at Sametinget skal ta til etterretning at det har forekommet brudd på forvaltningsloven, og at dette forutsetter en gjennomgang og forbedring av rutiner fra Sametingsrådets side.

Videre at man fatter vedtak om disponering av så vidt store summer som i denne saken, uten at det finnes skriftlig dokumentasjon på vedtaket, og at Sametinget forutsetter at det etableres rutiner som sikrer protokollering av økonomiske disposisjoner.

Man vil også at ha vedtatt at Sametinget finner det svært kritikkverdig at revidert budsjett 2009 ble behandlet uten at Sametingsrådet i sitt budsjettforslag tok høyde for de reelle økonomiske forpliktelsene rådsmedlem Vibeke Larsen allerede i april hadde påført Sametinget.

Viktigste styringsdokument

Videre viser man til at budsjettet er Sametingets viktigste styringsdokument, og skal bygge på alle kjente forutsetninger. Sametinget forutsetter at Sametingsrådet for framtiden legger alle kjente opplysninger til grunn for sine budsjettforslag.

Siste punkt i fellesforslaget er at Sametinget konstaterer at det til tross for at begge formål ikke ble tilgodesett innenfor budsjettåret 2009, foreligger uenighet om plenumsvedtaket ble fulgt opp av Sametingsrådet, og at Sametinget skal understreker betydningen av Sametingets budsjett som styringsdokument, både for politisk og administrativt nivå på Sametinget.

Og til slutt at Sametingets budsjettvedtak må også forventes å være styrende for aktiviteter i institusjoner som mottar bevilgninger over Sametingets budsjett, og etablerer gjensidige forpliktelser. Sametinget finner grunn til å minne om at Sametingsrådet har et stort ansvar for å følge opp disse forpliktelsene slik at tilliten til Sametingets vedtak ikke svekkes, eller at tilliten mellom Sametingsrådet og Sametingets plenum undergraves.