–Noen læremiddelprosjekter er ferdigstilt og klargjort for trykking, en del er er klargjort til utprøving i klassene og andre prosjekter arbeides det med. Målsettingen er å bli ferdig til jul med det som er på gang. Det blir vi kanskje litt forsinket i forhold til, sier Anders Sæter.
I forbindelse med Sametingets plenumssamlig i slutten av september etterspurte sametingsrepresentant Miriam Paulsen (NSR) resultater av Sametingets læremiddelsatsing i lulesamisk område.
– Jeg kjenner ikke til at det er ferdigstilt noen læremidler. Man burde jo begynne å se resultater snart, påpekte hun.
Les:
Sametinget har alt i alt bevilget 2,8 millioner kroner i 2009 og 2010 til Drag skole i Tysfjord til produksjon av lulesamiske læremidler som et prosjekt ved nevnte skole.
Dette er et pilotprosjekt der lærere ved skolen har delvis blitt kjøpt fri fra ordinær undervisning for å bruke tiden til å lage lærebøker og andre læremidler som lulesamiske elever trenger i skolen.
I samsvar med fremdriftsplaner
Tysfjord-ordføreren fastholder at prosjektets status er i samsvar med fremdriftsplaner.
– Læremiddelprosjektet startet i 2009, i realiteten ved oppstart skoleåret høsten 2009. Prosjektansatte har jobbet i ett år fram til i vår. Jeg vil si i hovedsak i samsvar med fremdriftsplanen, forteller Sæter.
I forrige uke hadde ordføreren møte med Sametingsrådet der prosjektets framtid ble drøftet.
Av prosjektrapporten fra Tysfjord kommune fremgår det at en lærebok i lulesamisk for 3. årstrinn, to arbeidsbøker i lulesamisk for 2. årstrinn og løkkeskriftsbok for mellomtrinnet i grunnskolen er ferdigstilt, utprøvd i klassen og er klar for trykking.
I tillegg jobbes det med temahefter i religion-, livssyn og etikk (RLE) og historie og arbeidsbøker til eksisterende lærebøker i lulesamisk for 5. og 6. årstrinn.
Forsinkelser i høst
Det har imidlertid vært vansker med å få tilgang til samisk-lærere i høst. Noe som har skapt forsinkelser.
– Idéen er god, men det forutsetter at vi har tilgang til lærere som vi da ikke har fått tak i nå ved skolestart i høst, forteller Anders Sæter
– Vi har blant annet diskutert virkemidler for å få dette til, for eksempel ved å gi kompetansetillegg ved realkompetanse i samisk. Dette er noe som ordføreren vil gripe fatt i slik at vi kan få kompetente personer inn i produktivt arbeid for det lulesamiske språket, sier Sæter.
Han forteller videre at prosjektet kan ble omorganisert.
– Det er behov for å gjøre en del endringer som vi skal diskutere i styringsgruppa, sier Sæter.
- Jeg har visse idéer om at kanskje bør prosjektet leie inn oversettere, men jeg mener det er en veldig god idé at læremiddelutviklingen skjer i tilknytning til en skole og utprøves og testes av lærerne. Dette selv om det skulle være andre som oversetter læremidlene fra andre språk. Idéen med å utvikle læremidlene i tilknytning til en skole, og ikke et fjernt bokforlag er en suksess tror jeg, sier han videre.
Sametingsrådet skal evaluere
Sametingsrådet skal nå evaluerer læremiddelprosjektet.
– Jeg har vært veldig klar på at jeg ønsker å høre prosjektets egen beskrivelse av deres virkelighet. Og nå har vi fått denne beskrivelsen, og vi skal nu ta de rundene i Sametingsrådet som vi trenger, sier Sametingets visepresident Laila Susanne Vars.
– Vi ser mange fordeler ved at skolene blir mere involvert i læremiddelarbeidet, så mye vil jeg si nå, sier Vars.