Norske Samers Riksforbund (NSR) har i forbindelsen med valgkampen laget filmer hvor de presenterer sine kandidater til årets Sametingsvalg.
Filmene er lagt til nettstedet YouTube. NSRs presidentkandidat Aili Keskitalo sier at det er en ny måte å nå ut til velgerne.
– En del av valgkampen er flyttet fra Samvirkekafeen og Rema 1000 trappa til internett, sier hun.
– Umoderne framstilling
Medierådgiver ved kommunikasjonsbyrået Geelmuyden. Kiese, Johan Ailo Kalstad, roser NSR for å bruke alle digitale nettverk i valgkampen.
Men han er langt fra imponert over nivået på filmene. Han mener uttrykket er for umoderne.
– De appelerer ikke til følelsene og bruker ikke humor. Man blir ikke akkurat oppfordret og fristet til å bli med i diskusjonen.
Aili flinkest
"Har du en ahkku som trenger å snakke samisk hos legen? Har du en unge som trenger samisk barnehageplass? " spør Aili Keskitalo i sin filmpresentasjon, før hun svarer at det er NSR som har jobbet fram disse rettighetene.
Kalstad gir Keskitalo best karakter av alle de 16 kandidatene som har film på nettet. Han mener presidentkandidaten er flinkest til å få ut sitt valgbudskap.
– Aili Keskitalo snakker rett til velgeren, hun bruker språklige bilder, og hun er konkret. De andre er gaske dårlige alle sammen, og det er vanskelig å velge ut den dårligste, sier "anmelderen".
Selv om Keskitalo takker for rosen, synes hun likevel at Kalstad er for krass i kritikken sin.
– Vi samepolitikere får ikke så mange muligheter til å få frem budskapet via filmmediet, sier Keskitalo.