Det tror styrelederen i Sápmi Park i Karasjok, Magne Svineng.
Svineng tror ikke at torsdagens demonstrasjon mot den grove utnyttelsen av samisk kultur i den finske turistindustrien vil skade de samiske reiselivsproduktene.
LES OGSÅ:
– Selger det genuint samiske
– Det tror jeg absolutt ikke. Kanskje heller tvertom. Markedet vil forhåpentligvis etterhvert skjønne at her vi her lenger vest har et bedre og mer genuint samisk reiselivsprodukt, sier Magne Svineng.
Styrelederen i en av de største aktørene på det samiske reiselivsmarkedet sier at de i Sápmi Park i Karasjok nå vurderer hvordan de skal takle det som skjedde i Rovaniemi i forrige uke. Blant annet vurderes det nå om de enda sterkere skal markedsføre det genuint samiske i sitt produkt.
– Vi vil vente enda en liten stund til for å se hvordan det går med denne debatten. Men det er ikke nok at bare vi i Sápmi Park utnytter dette i vår markedsføring. Vi må også få med oss de andre, som har genuine samiske reiselivsprodukter. Sammen med disse firmaene må vi ha en felles markedsføringssatsing for å fortelle markedet at det er vi som selger den ekte samiske kulturen, forklarer Magne Svineng.
Mot falsk samekultur
Torsdag i forrige uke deltok rundt 400 samiske ungdommer og politikere i en fredlig demonstrasjon i Rovaniemi i Nord-Finland. Demonstrantene mener at den fisnke turistindustrien nyttegjør seg den samiske kulturen på feil måte, blant annet ved finlendere kler seg ut med kofte og later som om de er samer.
I vinter ble Sápmi Park beskyldt for å ha "stjålet" Sápmi-navnet. Sápmi er nemlig det samiske navnet på Sameland. Blant annet valgte ordføreren i Kautokeino og sametingsrepresentant for Norske Samers Riksforbund, Klemet Erland Hætta, å boikotte Rica-kjeden. Hotellkjeden er en av de største eierne i Sápmi Park.
Magne Svingeng tror likevel ikke at turistfirmaet i Karasjok vil bli skadelidende på grunn av demonstrasjonene i Rovaniemi.
– Vi har jo helt fra begynnelsen av forsøkt å bruke den kunnskapen som ligger i det samiske folket. Vi har også presentert den samiske historien på en ordentlig måte. Til daglig bruker vi blant annet ekte samekofter og de ansatte er selv samer. På denne måten prøver vi å kvalitetssikre produktet vårt etter beste evne, forklarer Svineng.