(Finnmark Dagblad)

– Jeg har stor respekt for alle som ønsker å fremme sitt syn i media, enten i form av annonser, leserinnlegg eller på redaksjonell plass. Men det er uredelig å framme feilinformasjon om andre gjennom annonser, tordner sametingspolitiker Aili Keskitalo.

Reagerer kraftig

Keskitalo, som er tidligere sametingspresident, og nå parlamentarisk leder i NSR, reagerer sterkt på en annonse Etnisk og demokratisk likeverd (EDL) hadde i Finnmark Dagblad onsdag.

I annonseteksten står det at respekt for ulike kulturer er avgjørende for en fortsatt fredelig sameksistens i Finnmark. Videre heter det at Sametinget forlanger at de skal ha avgjørende innflytelse på naturressursene i fylket. Og det er den siste setningen som får Keskitalo til å se rødt.

– Jeg kjenner meg ikke igjen i den påstanden. Dette er ikke sametingets politikk, slik jeg kjenner den. Dette er rett og slett kampanjekommunikasjon som fremmer et feil bilde av vårt synspunkt, sier Keskitalo som hevder hun har blitt kontaktet av flere andre som har reagert på annonsen.

– Føler meg forulempet

Hun mener at organisasjonen med dette sprer samefrykt, og karakteriserer informasjonen i annonsen som desinformerende.

– Sametinget framstilles som trusselen i fylket, og det er feil. Som sametingspolitiker føler jeg meg forulempet av dette, sier Keskitalo.

Hun forteller samtidig at hun synes det er påfallende at organisasjonen har valgt å fremme budskapet gjennom annonse.

– Man kan jo spørre seg om dette er et forsøk på å unngå kritiske spørsmål. Hvis organisasjonen ønsker fredelig sameksistens er ikke spredning av feilinformasjon veien å gå. Da tjener dette bare mot sin hensikt, sier sametingspolitikeren.

Avviser kritikken

Organisasjonens leder, Lars Hapalahti, er ikke overrasket over Keskitalos utspill, men avviser kritikken.

– Vi vet jo hva Sametinget mener i dette spørsmålet. Det er nok å lese paragrafene 1 og 4 i finnmarksloven for å se at vi har rett. Vetoretten i kulturminneloven og kravet om innsigelsesrett i den nye plan- og bygningsloven er andre eksempler, sier han.

– Formålet med annonsekampanjen er å spre kunnskap om EDL og arbeidet vårt. Dette har ingenting med samefrykt å gjøre. Det som opprører meg er politikken Sametinget fører. Derfor blir jeg veldig oppgitt over det hun sier, for det er feil, sier Hapalahti.

– Bør gå i seg selv

Han er ikke redd for å kalle markedsføringen en kampanje, men synes det er rart at Keskitalo bruker kampanje som et skjellsord.

– Sametinget har ikke hatt magemål på hvilke rettigheter de skal ha, ofte på bekostning av flertallet av Finnmarks befolkning. Jeg vil være så freidig å si at hvis det er noen som er god på kampanjer og lobby, og i tillegg har økonomi til å gjøre det, ja så er det vel nettopp de samiske organisasjonene, sier han.

– Jeg synes Keskitalo bør gå litt i seg selv før hun retter kritikk mot oss, sier Hapalahti.

Hva synes du om EDLs annonse? Si din mening her: