– Jeg legger ikke skjul på at jeg er oppgitt, irritert og ikke så rent lite sint på NSR nå, sier Jens-Harald Jenssen.
Utbruddet kommer som en reaksjon på en pressemelding sametingsrepresentant Gunn-Britt Retter i NSR sendte ut mandag. Der uttrykker hun sinne over at Finnmark Reiseliv benytter seg av navnet «Norwegian Lapland» i forbindelse med markedsføring av Finnmark.
– NSRs sametingsgruppe reagerer meget sterkt på bruken av «Norwegian Lappland». Begrepene lappland og lapp er diskriminerende benevnelser vi for lengst trodde var tatt ut av bruk, sier Gunn-Britt Retter.
Retter følger ikke med
Reiselivssjef Jens-Harald Jenssen mener NSR har satt seg altfor dårlig inn i saken. Han viser til at Retter ikke ser ut til å ha fått med seg at Finnmark reiseliv bruker en p i «Lapland» i sitt produktnavn, og ikke to.
– Det de kommer med er uhyrlige påstander som ikke har rot i virkeligheten. Vi har aldri brukt betegnelsen lappland eller lapp med to p-er. «Norwegian Lapland» er et produktnavn som setter Finnmark på kartet, sier han.
Les mer om saken i papir eller pdf-utgaven av Finnmarken.