La meg med en gang si at ordfører Herman Kristoffersen selvsagt selv må bestemme om han finner det naturlig å gå med samekofte på samenes nasjonaldag, 6. februar. Jeg synes Herman har svart godt for seg – og det kan godt hende jeg ville følt det samme selv, om jeg ble utfordret til å ikle meg et plagg jeg aldri har brukt. Jeg synes for eksempel mange menn ser strålende ut i bunad. Men selv føler jeg meg ikke vel i det plagget.

Men denne saken handler egentlig ikke om Herman sier ja eller nei til å gå med kofte. Den handler om noe langt dypere: Når så pass mange blir så eitrende sint bare fordi noen har spurt Herman om han kunne tenke seg å bruke kofta – forteller det at synet på det samiske og åpenheten for et folk som er en del av vår kultur, slett ikke er så åpent som kanskje mange av oss har trodd.

Nedlatende

Debattinnleggene på Nordlys sin webside viser noen holdninger som bryter sterkt med vårt ønske om at Tromsø skal være en åpen og tolerant by. Samer framstilles svært nedlatende. «Kom ikke her med deres pr-stunt og prøv å gjøre Tromsø til en samisk by. Vi er stolt over vår norske identitet – ikke prakk på oss noe samisk».

Flere av innleggene argumenterer med at det samiske ikke har noen plass i Tromsø. Det er historisk og rent faktisk feil i forhold til dagens virkelighet. For det første har det bodd samer i kommunen vår i århundrer. For det andre finnes det en stor samisk befolkning i Tromsø i dag. Vi har egen samisk barnehage, satser på samisk i skolen og støtter andre samiske tiltak.

Etter at et samlet offentlig Norge i tiår etter tiår – ikke minst med støtte av Det norske Arbeiderparti, mitt eget parti – undertrykte det samiske, burde vi vite bedre. Om en annen kultur i en hel generasjon nektet nordmenn å snakke norsk, sendte hjem ukeblad i postkassen på et annet språk for å utslette norsk og framstilte vår kultur som andrerangs, ville vi selvsagt gjøre hva vi kunne for å vinne tilbake noe av det vi hadde mistet.

Når nordmenn i dag oppfordrer kommuner til å ikke flagge med det samiske flagg 6. februar og «mannen i gata» slynger ut grov hets mot samer på offentlige websider – er det trist og pinlig for et norsk samfunn som har gjort seg skyldig i nesten å utslette en kultur.

Grov generalisering

Jeg er sikkert farget av at jeg er gift med en norsk-sjøsamisk kvinne fra Nord-Troms. Jeg er sikkert farget over å ha vanket like mye i kofte- som i dressmiljøer de siste åra. Men jeg har fått god tid til å tenke gjennom og selv oppleve hvor mye bra som skjer når et folk, særlig en ung generasjon, får hente fram en nesten frarøvet identitet. Det skaper kultur, møteplasser og kan reparere en identitet det norske storsamfunn har herjet i mer enn halvparten av det forrige århundre.

Det aller verste med samehetsen anno februar 2007 er den grove generaliseringen av samer. Det framstilles som «de – mot oss». De er en gjeng asfaltsamer som krever noe av oss – vi som alltid har bodd i Tromsø og har definisjonsmakten av hva som er korrekt og hva som ikke er det. Men denne generaliseringen er dypt urettferdig. Samer er like mangfoldige og ulike som nordmenn er. Noen ønsker stor samisk innflytelse i debatten om rettigheter til land og vann. Andre har langt mer moderate krav. Noen samer ønsker å gå i kofte daglig – andre bare av og til. Noen samer stemmer Ap, andre stemmer Høyre, NSR eller sågar Frp. Noen har et tradisjonelt kultursyn, mens andre er utviklingsorienterte og ønsker modernisering. Noen samer snakker samisk – andre kan ikke språket fordi Norge under nasjonsbyggingen tok det fra dem.

Må ta et oppgjør

Det eneste jeg har til gode er å møte samer som ønsker en egen samisk stat. Den beskyldningen rettes ofte mot det samiske folk, men blant de hundre, for ikke si tusen samer jeg har møtt, har jeg aldri møtt noen som ønsker en egen samisk stat. Stort sett dreier kravet seg om å få snakke og lese på sitt språk og ta del i og utvikle sin egen kultur, slik også nordmenn krever. Dette er en rett samer har, også de som velger å bosette seg i byer – noe stadig flere gjør.

Vi må ta et oppgjør med de som framstiller et helt folk fullstendig unyansert og i rasistiske ordelag. Norge er et pluralistisk samfunn – det er også det samiske.

Jeg har ingen problemer med at mange i Tromsø ikke føler nærhet til det samiske. Alle har sin fulle rett til å velge den identitet de selv ønsker. Men mitt og ditt valg av identitet gir oss ingen rett til å rakke ned på andre.